Jak kleić połamane elementy plastikowe w motorze? Tylko pewne rady
Wiele osób uwielbia jazdę na motorze. Trzeba przyznać, że to zrozumiałe. W końcu można poczuć wolność i odstresować się. Ale tak jak wszystko, motocykl także może ulec uszkodzeniu. Dziś podpowiemy Wam, jak naprawić owiewki czy inne plastikowe elementy. Koniecznie skorzystajcie z naszych rad.
Dlaczego tak wiele elementów w motocyklu jest plastikowych?
Zacznijmy może od tego, dlaczego tak wiele elementów w motocyklach jest plastikowych. Niewątpliwie wielu motocyklistów się nad tym zastanawia. W końcu nie ma się co oszukiwać, plastik nie należy do zbyt mocnego tworzywa. Odpowiedź na pytanie jest zasadniczo bardzo prosta. Otóż wynika to ze względów aerodynamicznych. Dzięki lekkim elementom można bardziej się rozpędzić. Nie można też zapominać, że plastikowe elementy chronią podzespoły. Ich naprawa nie musi być taka trudna. Jedną z metod jest spawanie. Jeżeli np. dojdzie do pęknięcia owiewków czy też osłon, to możecie je zespawać. Trzeba tutaj pamiętać, że spoiwo musi być wykonane z tego samego materiału, co spawane elementy. Trzeba jeszcze dobrać właściwą temperaturę. Pamiętajcie, że na każdej plastikowej części w motocyklu powinno się znajdować oznaczenie. Dzięki temu bez problemu dobierzecie spoiwo. Pamiętajcie jeszcze, że przed spawaniem trzeba dokładnie przygotować klejoną powierzchnię. Najlepiej oczyścić krawędzie elementów, które będziecie spawać, a potem papierem ściernym bądź pilnikiem trzeba je przeszlifować.
Kleje do plastiku – szybkie i łatwe naprawy w zasięgu ręki
Czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze. Jeżeli zamierzacie naprawiać, a więc sklejać plastikowe elementy w motocyklu przyda się dobry klej do łączenia plastiku. Warto tutaj postawić na taki, który gwarantuje dużą wytrzymałość spoiny, ale nie można też zapominać, że i estetyka się liczy, dlatego bardzo dobrze sprawdzają się kleje bezbarwne. Klej do plastiku PP, czyli klej do polipropylenu czy też poliuretanu może być jednoskładnikowy, ale oczywiście możecie też postawić na dwufazowy klej, a więc przed samym nałożeniem należy połączyć oba składniki. Klej do sklejania plastiku cechuje krótki czas wiązania. Jeżeli potrzebujecie dobrego kleju, który sprawdzi się do łączenia plastiku oraz gumy, to najlepiej postawić na produkt o jednoskładnikowej formule typu klej etylocyjanoakrylowy. W niektórych przypadkach trzeba podgrzać klej do konkretnej temperatury, by osiągnął najlepsze właściwości klejące. Do tego celu służą specjalne pistolety. W tym przypadku trzeba zadbać o własne bezpieczeństwo, a więc użyć rękawic ochronnych, gdyż te kleje są naprawdę mocne. Pamiętajcie jeszcze o tym, że należy przygotować powierzchnię do klejenia. Powinna być ona czysta. Najlepiej przeszlifować ją papierem ściernym, a dopiero potem odtłuścić.
Czy opłaca się naprawiać plastik żywicą i matą szklaną?
W niektórych przypadkach alternatywą dla kleju może być żywica i mata szklana. Takie rozwiązanie zapewnia efektywność i jest szczególnie zalecane do napraw osłon w motocyklu. Nim przejdziemy do pracy musimy przygotować papier ścierny o różnych gradacjach od najmniejszej do największej. Przyda się też klocek szlifierski i gąbka oraz oczywiście żywica i mata szklana. Teraz możemy już przejść do naprawy. Prace rozpoczynamy od wyszlifowania krawędzi w miejscach pęknięcia. W następnym etapie przycinamy matę szklaną tak, by pasowała rozmiarem i kształtem do klejonego obszaru. Tutaj mamy dla Was małą radę, a mianowicie lepiej przygotować matę z zapasem, bo wtedy można zyskać trwalsze połączenie. Gdy i to gotowe przykładamy matę na łączenie i za pomocą pędzla nanosimy żywicę. Mata powinna właśnie żywicą całkowicie nasiąknąć. Ten etap pracy powtarzamy kilkakrotnie, najlepiej dwa lub trzy razy.
Gdy chcemy jeszcze polakierować powierzchnię
Jeżeli naprawiliśmy już plastikowy element, ale chcemy jeszcze, by powierzchnia była idealnie estetyczna, to możemy ją polakierować. Nim do tego dojdzie, musimy oczywiście wyrównać powierzchnię wykorzystując szpachlę. W kolejnym etapie szlifujemy ją i rozpoczynamy lakierowanie. Najlepiej zastosować najpierw podkład do tworzyw sztucznych, a potem dobrej jakości lakier bezbarwny, np. w sprayu.