Kilometrówka – jaka jest stawka za kilometr?
Kojarzone niegdyś wyłącznie z przedstawicielami handlowymi i wysoko postawionymi pracownikami korporacji wyjazdy służbowe stają się dziś coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, szczególnie w sektorach usług i handlu. Do przemieszczenia pracownika na docelowe miejsce delegacji wykorzystuje się najczęściej jedną z trzech opcji: samochód służbowy, środek komunikacji zbiorowej lub samochód prywatny pracownika. W ramach niniejszego artykułu przyjrzymy się opcji numer trzy i zasadom rozliczania kosztów użytkowania prywatnego pojazdu pracownika.
Czym jest kilometrówka?
Kilometrówka to słowo, które w powszechnej świadomości kojarzone jest z politykami i dotyczącymi ich aferami, dotyczącymi ich nie do końca służbowych podróży za bez wątpienia służbowe pieniądze. Jednakże sama instytucja kilometrówki nie jest, wbrew temu co mogłoby się wydawać, zarezerwowania jedynie dla elit. W najprostszym ujęciu kilometrówka jest stawką, wyrażoną w złotówkach, należną do wypłaty pracownikowi za faktyczną ilość kilometrów, przejechanych prywatnym pojazdem w ramach obowiązków służbowych. Jest to zatem zwrot kosztów użytkowania na rzecz pracodawcy prywatnego samochodu lub motocykla. Jednocześnie wartość kilometrówki, zróżnicowana ze względu na typ pojazdu i pojemność jego silnika, jest kwotą ustaloną ustawowo, co oznacza, że stawka za kilometr nie może być niższa od wskazanej w akcie prawnym kwoty. Ile zatem wynosi stawka kilometrówki?
Kilometrówka – stawki i ich zróżnicowanie
Jak wspomniano wyżej, kilometrówka nie posiada jednej ustalonej stawki, a dzieli się ze względu na typ pojazdu i pojemność jego silnika. Podstawowym kryterium podziału jej stawek jest zatem rozróżnienie, czy rozliczenie dotyczyć będzie przejazdu samochodu czy jednośladu. Następnie pod uwagę brana jest pojemność silnika danego środka transportu, wyrażona w centymetrach sześciennych. Dokładny rozkład stawek za kilometr przedstawia się zatem następująco:
Jednoślady:
- Motorower – najniższej klasyfikowanej grupie pojazdów przysługuje mu stawka 0,1382 zł za kilometr
- Motocykl – tej właściwej klasie jednośladów przysługuje stawka rzędu 0,2320 zł za kilometr
Samochody osobowe – w tej kategorii podział następuje w oparciu o pojemność silnika:
- samochody o pojemności do 900 cm3 – przysługująca im stawka wynosi 0,5214 zł za kilometr
- samochody o pojemności powyżej 900 cm3 – przysługująca im stawka wynosi 0,8358 zł za kilometr
Jak pokazuje powyższe zestawienie, stawki kilometrówki różnią się od siebie znacznie w zależności od użytkowanego pojazdu. Co jednak warte podkreślenia ich wzrost jest proporcjonalny do właściwych kosztów użytkowania pojazdów. Niewielki motorower spali bowiem o wiele mniej paliwa na dowolnym dystansie niż samochód osobowy z silnikiem o pojemności ponad 900 cm3.
Kilometrówka – jak ją rozliczyć?
Najważniejszym elementem rozliczania kilometrówki jest właściwe określenie należnej stawki w oparciu o kryterium pojazdu i pojemności silnika oraz dokładna ewidencja przebytych w ramach obowiązków służbowych kilometrów. Posiadając niniejsze dane wystarczy zsumować wszystkie przejechane dystanse, a następnie przemnożyć je przez przysługującą stawkę. W ten banalnie prosty sposób otrzymamy kwotę, jaką pracodawca powinien wypłacić nam z tytułu użytkowania własnego środka transportu. Dla przykładu, przejazd samochodem osobowym o pojemności 2000 cm3 na dystansie 100 km daje wartość kilometrówki równą 83,58 zł.
Czy pracodawca może ustalić inne stawki kilometrówki?
Wymienione wyżej stawki, ustalone przez ustawodawcę, stanowią swego rodzaju minimalne poziomy. Oznacza to, iż pracodawcy nie mogą określić należnych za kilometr kwot poniżej danego poziomu. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby ustalona z pracownikiem kwota była wyższa niż prawne minimum. Jest to jednak kwestia wewnętrznych zarządzeń w każdej z firm, stąd obowiązujące powszechnie są jedynie stawki ustawowe, wskazane w niniejszym artykule.
Stawki te są bodajże co roku zmieniane