Nowe czy używane – jakie opony przemysłowe i ciężarowe warto wybierać?

Zakup opon to niemały wydatek, a w przypadku tych przemysłowych czy ciężarowych to już bardzo duży koszt. Firmy zajmujące się transportem i logistyką szukają więc oszczędności tam, gdzie się da. Czy jednak warto kupować używane ogumienie i czy jest to bezpieczne? A także czy jest jakaś alternatywa dla nowego? Przekonajcie się i wybierzcie najkorzystniejsze w Waszym przypadku rozwiązanie.

Opony używane do samochodów ciężarowych i przemysłowych – czy są zalety ich stosowania?

Generalnie używanie opon używanych przemysłowych i ciężarowych nie jest nielegalne. Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących ich importowania. Już od lat 90-tych na polski rynek najczęściej trafiały niemieckie opony używane. Oczywiście największym atutem takich opon jest cena, znacznie niższa niż w przypadku opon nowych, a także dość przyzwoita głębokość bieżnika. Niestety na tym zalety się kończą i warto dowiedzieć się na ten temat więcej.

Kupujesz opony używane – ponosicie ryzyko na własną odpowiedzialność. Czy to prawda?

Niestety tak. Na takie opony nie dostajecie żadnej gwarancji, bo też nikt nie może Wam jej udzielić. Nie macie pojęcia jaka jest historia takich opon. Nie wiecie, w jakich warunkach były przechowywane, czy nie są po drogowej kolizji i wypadku, gdzie uszkodzona mogła zostać wewnętrzna część opony, co nie jest widoczne gołym okiem, ale bardzo niebezpieczne. Oczywiście wiele osób stwierdzi, że w obecnych czasach wszystko można prześwietlić i jest to prawda. Tylko, że koszt takiego przedsięwzięcia byłby taki, że właściwie cała operacja zakupu używanych opon już by się nie opłacała. Uszkodzona osnowa opony może doprowadzić do jej wystrzału na drodze, co jest zagrożeniem nie tylko dla kierowcy traktora czy samochodu ciężarowego, ale również pozostałych uczestników ruchu. Takie wypadki nieraz kończą się tragicznie. Czy zatem warto ryzykować dla pozornej oszczędności? Sami musicie odpowiedzieć sobie na to pytanie. W przypadku wykrytej wady opony używanej nie macie możliwości jej reklamacji czy zwrotu pieniędzy.

Dlaczego warto sięgać po nowe opony przemysłowe i ciężarowe?

Oczywiście, że opony to niemały wydatek. Jednak wystarczy trochę poszukać i znajdzie się sklep, który oferuje opony przemysłowe w dobrych cenach. Przede wszystkim na takie produkty zyskuje się gwarancję producenta. Zatem jeśli wykryje się jakąś wadę można żądać zwrotu pieniędzy albo wymiany. Kupując nowe opony macie pewność, że do dyspozycji jest pełny bieżnik, który najczęściej ma od 8 do 10 mm. Macie też do wyboru mnóstwo marek, a także modele idealnie dopasowane do Waszego samochodu ciężarowego czy ciągnika rolniczego albo koparki. Eksploatacja takich opon zgodna z zaleceniami producenta, czyli z zastosowaniem optymalnego ciśnienia i na dopasowanych do ich rodzaju nawierzchniach, przy warunkach pogodowych odpowiadających danej mieszance – letniej lub zimowej sprawia, że mogą zachować trwałość na dłużej.

Jaka jest alternatywa dla nowych opon dla szukających oszczędności?

Już wiecie, że z opon używanych absolutnie nie należy wybierać, gdyż jest to niebezpieczne. Jednak nie oznacza to, że nie możecie zaoszczędzić. Rozwiązaniem dla tych, którzy nie chcą płacić kilkunastu tysięcy złotych za komplet opon, są opony bieżnikowane, które są tańsze. Wśród takich znajdziecie zarówno opony przemysłowe, jak i ciężarowe. To są opony częściowo zużyte, na które nakłada się nowy bieżnik w miejsce starego lub pogłębia się go w przypadku wyeksploatowania. Takie opony oznaczane są symbolem „Regroovable”. Trzeba pamiętać, że różnią się one od opon używanych, gdyż producenci dają na nie roczną gwarancję i są wobec nich określone wymagania. Bieżnikowane mogą być opony, których bieżnik ma przynajmniej 2-3 mm. Bieżnikowanie opon sprawia, że redukuje się ilość szkodliwych odpadów. W procesie bieżnikowania tylko 20-30% masy zużytej zastępuje się nową masą. Bieżnikowanie wykonywane jest na gorąco lub zimno – w prasie pod wysokim ciśnieniem i temperaturą lub poprzez doklejenie bieżnika. Oczywiście takie opony mają też swoje wady i są nimi krótszy przebieg do wymiany niż w przypadku opon nowych, a także możliwe nieco gorsze właściwości opon.

Wybieraj zawsze opony nowe, a jeśli chcesz zaoszczędzić opony bieżnikowane oznaczone homologacją z literą „e”, najlepiej od renomowanego producenta. Największe znaczenie ma w końcu jakość i bezpieczeństwo użytkowania.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij